یک فنجان قهوه می تواند کلید مبارزه با چاقی و دیابت باشد

24 ژوئن 2019- دانشمندان دانشگاه ناتینگهام کشف کردند که نوشیدن یک فنجان قهوه میتواند «چربی قهوه ای» را تحریک کند، یعنی دفاع خود بدن در مقابله با چربی، که می تواند کلیدی برای مقابله با چاقی و دیابت باشد.

این مطالعه ی پیشگام، که در نشریه Scientific Reports منتشر شده است، یکی از اولین مطالعات انجام شده بر روی انسان است که اجزایی را که می توانند تأثیر مستقیمی بر عملکرد چربی قهوه ای داشته باشند، شناسایی می کند. چربی قهوه ای بخش مهمی از بدن انسان است و نقش مهمی در سرعت سوزاندن کالری به عنوان انرژی ایفا می کند.

بافت چربی قهوه ای(BAT)، یکی از دو نوع چربی موجود در بدن انسان و سایر پستانداران است. این نوع چربی در ابتدا فقط در نوزادان و پستاندارانی که به خواب زمستانی می رفتند، کشف شده بود، اما در سال های اخیر کشف شد که بزرگسالان نیز می توانند چربی قهوه ای داشته باشند. عملکرد اصلی آن تولید حرارت در بدن با سوزاندن کالری است که مخالف عملکرد چربی سفید است که کار آن ذخیره ی کالری بیش از حد نیاز فرد است.بنابراین افراد دارای شاخص توده بدنی پایین (BMI) مقدار بیشتری چربی قهوه ای در بدن خود دارند.

پروفسور Michael Symonds، از دانشکده ی پزشکی دانشگاه ناتینگهام که یکی از رهبران این پژوهش بود، گفت:چربی قهوه ای به شیوه ای متفاوت از سایر چربی ها در بدن شما عمل می کند و بوسیله سوزاندن قند و چربی، اغلب در پاسخ به سرما، حرارت تولید می کند. افزایش فعالیت آن باعث بهبود قند خون و همچنین بهبود سطح چربی خون می شود و کالری اضافی را سوزانده و به کاهش وزن کمک می کند. با این حال، تاکنون هیچکس راه قابل قبولی برای تحریک فعالیت آن در انسان پیدا نکرده بود.این اولین مطالعه بر روی انسان است که نشان می دهد چیزی شبیه به یک فنجان قهوه میتواند تأثیر مستقیمی بر عملکرد چربی قهوه ما داشته باشد. پیامدهای بالقوه ی این نتایج بسیار بزرگ است، چرا که چاقی یک نگرانی عمده بهداشتی برای اکثر جوامع است و ما همچنین با بیماری رو به رشد دیابت مواجه هستیم و چربی قهوه ای می تواند به طور بالقوه بخشی از راه حل مقابله با آنها باشد.

محققان با یک سری مطالعات سلول های بنیادی کار خود را آغاز کردند تا تاثیر کافئین را بر تحریک چربی قهوه ای بررسی کنند. هنگامی که آنها دوز مناسب را پیدا کردند، سپس تحقیقات خود را بر روی انسان ادامه دادند.

این تیم از تکنیک تصویربرداری حرارتی استفاده کرد که بعنوان یک روش پیشگام برای شناسایی ذخایر چربی قهوه ای بدن مورد استفاده قرار می گیرد. این تکنیک غیر تهاجمی به محققان کمک می کند تا محل قرار گرفتن چربی قهوه ای را شناسایی کرده و ظرفیت آن را برای تولید گرما ارزیابی کنند.

پروفسور Symonds گفت: بر اساس تحقیقاتی که پیشتر انجام داده بودیم، ما می دانستیم که چربی قهوه ای عمدتا در ناحیه گردن واقع شده است، بنابراین ما توانستیم تاثیر نوشیدن قهوه را بر چربی قهوه ای در ناحیه ی گردن افراد درست بعد از نوشیدن یک فنجان قهوه بررسی کنیم.

او اظهار داشت: نتایج این آزمایش مثبت بود و اکنون باید اطمینان حاصل کنیم که آیا کافئین به عنوان یکی از مواد تشکیل دهنده ی قهوه، به عنوان محرک چربی قهوه ای عمل می کند و یا یکی دیگر از مولکول های موجود در قهوه، فعال کننده چربی قهوه ای است، ما در حال حاضر بر روی مکمل های کافئین برای بررسی اثرات مشابه تحقیق می کنیم. هنگامی که ما تأیید کنیم که کدام مولفه از قهوه مسئول این امر است، به طور بالقوه می توانیم به عنوان بخشی از یک رژیم مدیریت وزن برای مقابله با چاقی یا به عنوان بخشی از برنامه ی تنظیم قند خون به پیشگیری از دیابت کمک کنیم.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20190624/A-cup-of-coffee-could-be-the-key-to-tackling-obesity-and-diabetes.aspx